رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

سه شنبه 15 مرداد 1398
11:26
admin


یک متخصص تغذیه تمام بایدها و نبایدهای مربوط به بیماری کبد چرب را تشریح کرد و بر نقش تغذیه بر کنترل این بیماری تاکید کرد.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از سلامت نیوز، آزیتا حکمت دوست در گفت‌وگو با فارس در مورد علل به وجود آمدن کبد چرب و نقش تغذیه در ابتلا و پیشگیری از آن توضیحاتی داد.


وی در مورد کبد چرب گفت: کبدچرب غیر الکلی یر اثر تجمع چربی در سلول های کبد به وجود می آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خونشان بالاست، بیشتر دیده می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: البته فردی که به آن مبتلا می‌شود، زمینه ژنتیکی هم دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول‌ها تجمع یافته از سلول‌های کبدی خارج نمی‌شود و وقتی به تدریج چربی در سلول‌های کبدی جمع می‌شود، اصطلاحاً می‌گویند فرد دچار کبدچرب غیرالکلی شده است.

وی با بیان اینکه کبد چرب به هپاتیت می‌انجامد، گفت: با بروز استرس یا بیماری‌های جزئی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد، سلول‌هایی که دچار تجمع چربی شده‌اند، ملتهب می‌شوند و فاز دوم بیماری به شکل هپاتیت چرب غیرالکلی بروز می‌کند.

حکمت دوست افزود: تا این مرحله کبدچرب قابل درمان است اما در صورتی که فرد متوجه نشود یا پیگیر درمان نباشد، وارد مرحله «سیروز» و بدخیمی‌های کبدی می‌شود که درمان ندارد زیرا سلول‌های کبدی تخریب شده و راهی جز پیوند کبد باقی نمی‌ماند.

کبد چرب نشانه‌ای ندارد

وی با تأکید بر این نکته که کبد چرب هیچ نشانه‌ای ندارد گفت: متأسفانه یکی از مشکلات کبدچرب این است که نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش یا سونوگرافی و فایبرواسکن می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: البته برخی علائم در بیماران مبتلا ممکن است وجود داشته باشد است که از جمله آن خستگی و درد در ناحیه بالا و سمت راست شکم است.

کبد چرب یک بیماری شایع

وی کبد چرب را یک بیماری شایع دانست و گفت: طبق آمار، مشخص شده مرحله اول این بیماری در 30 درصد و مرحله دوم آن در حدود 10 درصد جمعیت ایران شیوع دارد.

حکمت دوست ادامه داد: متأسفانه کبدچرب مختص سن یا جنس خاصی نیست و حتی در کودکان، به خصوص آنهایی که مشکلات متابولیکی دارند، دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: البته هرچه سن بالاتر رود، چون مشکلات متابولیک افزایش پیدا می‌کند، احتمال بروز این بیماری بیشتر می‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: 70 درصد افراد دچار کبدچرب به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و سابقه قند و چربی خون بالا دارند. در واقع کسانی که رژیم غذایی ناسالمی دارند (به خصوص مصرف بالای چربی‌های اشباع و قندهای ساده) و فعالیت بدنی شان کم است، بیشتر به کبدچرب مبتلا می‌شوند.

درمان کبد چرب چگونه است؟

وی در مورد نحوه درمان کبد چرب گفت: کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است.

حکمت دوست ادامه داد: فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن بهبود می‌یابد. مطالعه‌های مختلف نشان داده‌اند اگر این افراد 5 تا 10 درصد وزنشان را کاهش دهند، آنزیم‌های کبدی به حد طبیعی باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه لازم است فرد مبتلا به متخصص تغذیه مراجعه کند افزود: این فرد باید رژیم غذایی خاصی داشته باشد تا هرچه سریع تر بهبود یابد و بیماری‌اش وارد مرحله 2 و 3 نشود.

منبع:zums


[ بازدید : 202 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به abhh است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]